Quicúmque vult salvus
esse, *
ante ómnia opus est, ut téneat cathólicam
fidem:
Quam nisi quisque íntegram inviolatámque
serváverit, *
absque dúbio in aetérnum períbit.
Fides autem cathólica haec est: *
ut unum Deum in Trinitáte, et Trinitátem
in unitáte venerémur.
Neque confundéntes persónas, *
neque substántiam seperántes.
Alia est enim persóna Patris, alia Fílii,
*
alia Spíritus Sancti:
Sed Patris, et Fílii, et Spíritus Sancti
una est divínitas, *
aequális glória, coaetérna maiéstas.
Qualis Pater, talis Fílius, *
talis Spíritus Sanctus.
Increátus Pater, increátus Fílius,
*
increátus Spíritus Sanctus.
Immènsus Pater, imménsus Fílius,
*
imménsus Spíritus Sanctus.
Aetérnus Pater, aetérnus Fílius,
*
aetérnus Spíritus Sanctus.
Et tamen non tres aetérni, *
sed unus aetérnus.
Sicut non tres increáti, nec tres imménsi,
*
sed unus increátus, et unus imménsus.
Simíliter omnípotens Pater, omnípotens
Fílius, *
omnípotens Spíritus Sanctus.
Et tamen non tres omnipoténtes, *
sed unus omnípotens.
Ita Deus Pater, Deus Fílius, *
Deus Spíritus Sanctus.
Et tamen non tres dii, *
sed unus est Deus.
Ita Dóminus Pater, Dóminus Fílius,
*
Dóminus Spíritus Sanctus.
Et tamen non tres Dómini, *
sed unus est Dóminus.
Quia, sicut singillátim unamquámque persónam
Deum ac Dóminum confitéri christiána veritáte
compéllimur: *
ita tres Deos aut Dóminos dícere cathólica
religióne prohibémur.
Pater a nullo est factus: *
nec creátus, nec génitus.
Fílius a Patre solo est:*
non factus, nec creátus, sed génitus.
Spíritus Sanctus a Patre et Fílio: *
non factus, nec creátus, nec génitus, sed
procédens.
Unus ergo Pater, non tres Patres: unus Fílius,
non tres Fílii: *
unus Spíritus Sanctus, non tres Spíritus
Sancti.
Et in hac Trinitáte nihil prius aut postérius,
nihil maius aut minus: *
sed totae tres persónae coaetèrnae sibi
sunt et coaequáles.
Ita ut per ómnia, sicut iam supra dictum est, *
et únitas in Trinitáte, et Trínitas
in unitáte veneránda sit.
Qui vult ergo salvus esse, *
ita de Trinitáte séntiat.
Sed necessárium est ad aetérnam salútem,
*
ut incarnatiónem quoque Dómini nostri Iesu
Christi fidéliter credat.
Est ergo fides recta ut credámus et confiteámur,
*
quia Dóminus noster Iesus Christus, Dei Fílius,
Deus et homo est.
Deus est ex substántia Patris ante saécula
génitus: *
et homo est ex substántia matris in saéculo
natus.
Perféctus Deus, perféctus homo: *
ex ánima rationáli et humána carne
subsístens.
Aequális Patri secúndum divinitátem:
*
minor Patre secúndum humanitátem.
Qui, licet Deus sit et homo, *
non duo tamen, sed unus est Christus. .
Unus autem non conversióne divinitátis
in carnem, *
sed assumptióne humanitátis in Deum.
Unus omníno, non confusióne substántiae,
*
sed unitáte persónae.
Nam sicut ánima rationális et caro unus
est homo:
ita Deus et homo unus est Christus.
Qui passus est pro salúte nostra: descéndit
ad ínferos: *
tértia die resurréxit a mórtuis.
Ascéndit ad coélos, sedet ad déxteram
Dei Patris omnipoténtis: *
inde ventúrus est iudicáre vivos et mórtuos.
Ad cuius advéntum omnes hómines resúrgere
habent cum corpóribus suis: *
et redditúri sunt de factis própriis ratiónem.
Et qui bona egérunt, ibunt in vitam aetérnam:
*
qui vero mala, in ígnem aetérnum.
Haec est fides cathólica, *
quam nisi quisque fidéliter firmitérque
credíderit, salvus esse non póterit.
Amen. |
Chiunque voglia salvarsi, *
deve anzitutto possedere la fede cattolica:
Colui che non la conserva integra ed inviolata *
perirà senza dubbio in eterno.
La fede cattolica è questa: *
che veneriamo un unico Dio nella Trinità e la
Trinità nell'unità.
Senza confondere le persone, *
e senza separare la sostanza.
Una è infatti la persona del Padre, altra quella
del Figlio, *
ed altra quella dello Spirito Santo.
Ma Padre, Figlio e Spirito Santo sono una sola divinità,
*
con uguale gloria e coeterna maestà.
Quale è il Padre, tale è il Figlio, *
tale lo Spirito Santo.
Increato il Padre, increato il Figlio, *
increato lo Spirito Santo.
Immenso il Padre, immenso il Figlio, *
immenso lo Spirito Santo.
Eterno il Padre, eterno il Figlio, *
eterno lo Spirito Santo
E tuttavia non vi sono tre eterni, *
ma un solo eterno.
Come pure non vi sono tre increati, né tre immensi,
*
ma un solo increato e un solo immenso.
Similmente è onnipotente il Padre, onnipotente
il Figlio, *
onnipotente lo Spirito Santo.
E tuttavia non vi sono tre onnipotenti, *
ma un solo onnipotente.
Il Padre è Dio, il Figlio è Dio, *
lo Spirito Santo è Dio.
E tuttavia non vi sono tre dei, *
ma un solo Dio.
Signore è il Padre, Signore è il Figlio,
*
Signore è lo Spirito Santo.
E tuttavia non vi sono tre Signori, *
ma un solo Signore.
Poiché come la verità cristiana ci obbliga
a confessare che ciascuna persona è singolarmente Dio e Signore:
*
così la religione cattolica ci proibisce di parlare
di tre Dei o Signori.
Il Padre non è stato fatto da alcuno: *
né creato, né generato.
Il Figlio è dal solo Padre: *
non fatto, né creato, ma generato.
Lo Spirito Santo è dal Padre e dal Figlio: *
non fatto, né creato, né generato, ma da
essi procedente.
Vi è dunque un solo Padre, non tre Padri: un solo
Figlio, non tre Figli: *
un solo Spirito Santo, non tre Spiriti Santi.
E in questa Trinità non v'è nulla che sia
prima o dopo, nulla di maggiore o minore: *
ma tutte e tre le persone sono l'una all'altra coeterne
e coeguali.
Cosicché in tutto, come già detto prima,
*
va venerata l'unità nella Trinità e la
Trinità nell'unità.
Chi dunque vuole salvarsi, *
pensi in tal modo della Trinità.
Ma per l'eterna salvezza è necessario, *
credere fedelmente anche all'Incarnazione del Signore
nostro Gesù Cristo.
La retta fede vuole, infatti, che crediamo e confessiamo,
*
che il Signore nostro Gesù Cristo, Figlio di Dio,
è Dio e uomo.
È Dio, perché generato dalla sostanza del
Padre fin dall'eternità: *
è uomo, perché nato nel tempo dalla sostanza
della madre.
Perfetto Dio, perfetto uomo: *
sussistente dall'anima razionale e dalla carne umana.
Uguale al Padre secondo la divinità:*
inferiore al Padre secondo l'umanità.
E tuttavia, benché sia Dio e uomo, *
non è duplice ma è un solo Cristo.
Uno solo, non per conversione della divinità in
carne, *
ma per assunzione dell'umanità in Dio.
Totalmente uno, non per confusione di sostanze, *
ma per l'unità della persona.
Come infatti anima razionale e carne sono un solo uomo,
*
così Dio e uomo sono un solo Cristo.
Che patì per la nostra salvezza: discese agli inferi:
*
il terzo giorno è risuscitato dai morti.
É salito al cielo, siede alla destra di Dio Padre
onnipotente: *
e di nuovo verrà a giudicare i vivi e i morti.
Alla sua venuta tutti gli uomini dovranno risorgere con
i loro corpi: *
e dovranno rendere conto delle proprie azioni.
Coloro che avranno fatto il bene andranno alla vita eterna:
*
coloro, invece, che avranno fatto il male, nel fuoco
eterno.
Questa è la fede cattolica, *
e non potrà essere salvo se non colui che l'abbraccerà
fedelmente e fermamente.
Amen. |